Stripblad Wham!



De miniatuur Wham!
De laatste Wham!
Stripblad Wham!

Op een dag, begin 1979, ik zat in de vijfde klas van de lagere school, kwam mijn moeder thuis van het boodschappen doen, met voor mij een klein tijdschriftje. Het was een miniatuur Wham, bedoeld  ter introductie van dit nieuwe stripblad. Het zat gratis bij een pak Ariel.

Wat was ik blij met deze belofte van (voor mij) nieuwe strips. Mijn broertje en ik waren al enkele jaren lid van de Donald Duck en de Eppo, en nu was daar opeens een nieuw stripblad!
De Wham leek hele mooie strips te bieden. Ik moet flink gezeurd hebben, want ik kreeg een abonnement!
Ik maakte kennis met wat nog steeds mijn favoriete strip is: Jeremiah, maar ook strips als Tony Stark, Gigantik, Brammetje Bram, Turi en Tolk, Ronnie Hansen en Farao. Komische noot de Steenvreters kon mij ook wel bekoren.

Maar Wham was voor mij meer dan alleen een stripblad. Het bevatte namelijk ook elke week een dossier over allerlei onderwerpen, zeg maar een soort studiekatern. Hoe werkt een televisie, de Concorde, dat soort werk. Het voedde mijn jongensdromen over wat ik later wilde worden. Striptekenaar, coureur, piloot, noem maar op. Driftig maar ook voorzichtig knipte ik elke week de dossiers uit, en deed ze op categorie in een map.

De stripverhalen die in de Wham stonden, verschenen korte tijd later in albumvorm in de zogenaamde "Wham-reeks". Op elk album stond dan op de cover een kadertje met de tekst: "Wham album nummer ...". Dat riep voor de eerste keer in mijn leven de archivaris, de verzamelaar, in mij wakker. Uiteraard was er toen nog geen internet, dus ik zat vaak in kleermakerszit op de grond van de boekhandel in mijn schriftje de nummers en de titels te noteren, zodat ik thuis nog wist hoe die reeks eruit zag, en voor welk album ik moest sparen.

Wham betekende voor mij ook mijn eerste gebroken hart. In juni 1980 viel Wham nr 26 (2e jaargang!) op de deurmat, met slecht nieuws: het was de laatste, Wham stopte er mee.
Ondanks dat ik inmiddels in de hoogste klas van de lagere school zat, en ik mezelf dus al "groot" achtte, heb ik tranen met tuiten gehuild. Mijn favoriete strips stoppen! Wat moest ik doen in de zomervakantie, die voor de deur stond, en mijn eerste stripcollectie, de albums van de "Wham-reeks" - het zou stoppen! Ik was er kapot van. Mijn lievelingsstrip, Jeremiah - ik zou er nooit meer van kunnen genieten. Afscheid nemen deed zo'n pijn.

Al die oude Whams heb ik helaas niet meer, ik zou ze tegenwoordig met veel plezier weer eens lezen, ik weet zeker dat ik er veel herinneringen mee oproep.
Het was een mooie tijd...

Van de serie Jeremiah is onlangs deel 31 uitgekomen!


Reacties

  1. Beste André,
    Ik heb de hele reeks van Wham!
    Als je wilt kan je ze krijgen, of lenen. Ik woon in de buurt van Amsterdam.
    Groet, Jan Paul

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

René Follet

Franse collecties en heruitgaven